Jeg fik et brag af en mail fra sekratæren hos Explorius idag; "TILLYKKE TILLYKKE!" og meddelsen stod klart. ICES havde accepteret min ansøgning, og jeg er nu ledig på markedet for potentielle værtsfamilier. I følge den engelske del af mailen stod der, at jeg formentlig ville modtage detaljer om min kommende værtsfamilie i løbet af de næste par måneder. Yep, mega nervepirrende!
Jeg var i byen med min bedste veninde, Katrine i weekenden. Vi var ude for at danse til noget reggae - vores signaturgenre. Vi stod og snakkede mens vi svejede til musikken, og USA blev bragt på banen. Selv skal hun på efterskole, og fik da også sagt; "Men Nanna, jeg er hjemme i weekenderne, du skal jo adskilles fra alt det her i et helt år!". Var jeg bekymret? - Det tror jeg ikke, men jeg vil bestemt savne mine hjemmekoner og -drenge. Jeg skal jo nok få dem at se igen, no worries yet!
I skal nok få et blogindlæg med ekstra tandsmør så snart jeg hører noget om min kommende værtsfamilie.
Jeg håber desuden I klarer sneen godt rundt omkring - de isglatte lag presser på heroppe nordpå :)
mandag den 25. januar 2010
onsdag den 20. januar 2010
Pyh, application form completed!
Nu er min ansøgning sendt fra Explorius til partnerorganisationen i USA. Det bliver spændende at se, hvordan tingene udarter jeg. Jeg ville ønske, at jeg havde mulighed for at følge processen nøje. Jeg må nok også erkende, at jeg er noget nysgerrig med hensyn til hvor, jeg nu bliver placeret henne.
Jeg har søgt om at komme til sydstaterne. Det er dels en personlig, utopisk mission om at bekæmpe racisme og mandschauvanisme i de allermest religiøse afkroge af USA, der tynger på vægtskålen. Derudover er immigrationen fra Centra- og Mellemamerika også et fabelagtigt spice med hensyn til den kulturelle oplevelse. Når det kommer til vejret, så har jeg mine tvivler. Det bliver en varm og våd omgang, sådan som vi kan lide det! :-)
Jeg har søgt om at komme til sydstaterne. Det er dels en personlig, utopisk mission om at bekæmpe racisme og mandschauvanisme i de allermest religiøse afkroge af USA, der tynger på vægtskålen. Derudover er immigrationen fra Centra- og Mellemamerika også et fabelagtigt spice med hensyn til den kulturelle oplevelse. Når det kommer til vejret, så har jeg mine tvivler. Det bliver en varm og våd omgang, sådan som vi kan lide det! :-)
mandag den 11. januar 2010
Mere fra godteposen
En ting I skal være rigtig godt og grundigt opmærksomme på, er, at det alfabet af vacciner, I skal have foretaget koster mange knaster! Hepatitis A+B vaccinen koster 600 kr./ pr. skud. Der skal givet 3 skud. På 1. dag, en måned efter og et halvt år efter.
Der er desuden kommet nye krav for skoldkopper (chicken pox). Der skal opgives dato for, hvornår man har haft skoldkopper, og hvis man ikke har haft, så skal der også vaccineres for det.
Er det ikke vildt? - Stivkrampe-, polio-, mæslinge- og røde hundevacciner! Godt nok er de fleste foretaget obligatorisk efter fødslen, men damn. Efter 2 vacciner, samt ét Hepatitis A+B skud skylder jeg min læge 1.000 DKK.
Jeg har også fået min ansøgning tilbage for rettelser. Vores Parent Letter (en forældres/værges udtalelse om sit barn) bød åbenbart på nogle upassende beskrivelser. Min far havde beskrevet mig som en "somewhat wild teenager", men nixen bixen Karen Blixen, det kan de ikke lide derovre, så vi måtte gøre det mere sobert :-)
Udover vacciner og rettelser, fik jeg faktisk en historie fortalt af min kontaktperson ang. facebook og værtsfamilien. En svensk pige var - inden hendes opholds begyndelse - blevet venner med sin kommende værtsfamilie over facebook, hvorpå hun havde et enkelt festbillede, hvor hun kyssede med sin veninde. Dette fik sindene i kog hos værtsfamilien, så de bakkede ud for tjansen.
Husk lige at foretage en censurerings process, hvis I kunne finde på at blive venner med jeres upcoming host families ;)
Håber I har haft et rigtig godt nytår!
Der er desuden kommet nye krav for skoldkopper (chicken pox). Der skal opgives dato for, hvornår man har haft skoldkopper, og hvis man ikke har haft, så skal der også vaccineres for det.
Er det ikke vildt? - Stivkrampe-, polio-, mæslinge- og røde hundevacciner! Godt nok er de fleste foretaget obligatorisk efter fødslen, men damn. Efter 2 vacciner, samt ét Hepatitis A+B skud skylder jeg min læge 1.000 DKK.
Jeg har også fået min ansøgning tilbage for rettelser. Vores Parent Letter (en forældres/værges udtalelse om sit barn) bød åbenbart på nogle upassende beskrivelser. Min far havde beskrevet mig som en "somewhat wild teenager", men nixen bixen Karen Blixen, det kan de ikke lide derovre, så vi måtte gøre det mere sobert :-)
Udover vacciner og rettelser, fik jeg faktisk en historie fortalt af min kontaktperson ang. facebook og værtsfamilien. En svensk pige var - inden hendes opholds begyndelse - blevet venner med sin kommende værtsfamilie over facebook, hvorpå hun havde et enkelt festbillede, hvor hun kyssede med sin veninde. Dette fik sindene i kog hos værtsfamilien, så de bakkede ud for tjansen.
Husk lige at foretage en censurerings process, hvis I kunne finde på at blive venner med jeres upcoming host families ;)
Håber I har haft et rigtig godt nytår!
mandag den 12. oktober 2009
Os sygdomsbefængte immigranter
Der er godt nok mange felter af mit ansøgningsskema, som min kære læge skal udfylde. Indenfor de næste 9 måneder skal jeg genvaccineres for difteri (stivkrampe), da denne kun holder i 15 år. Derudover skal jeg også lige have taget en blodprøve for tuberculose engang til foråret, da denne test kun må være 6 måneder gammel. De er godt nok ikke særlig tolle med helbredet. Og mig med mine lærepræperater og p-piller; man føler sig næsten helt udenfor elitelegen allerede ;-)
Vær opmærksomme på, at au pair-/ udvekslingsstudentserklæring og stivkrampevaccinen samt eventuelle røntgenbilleder koster penge at få foretaget. Det løber ca. op i 500.- i alt.
Vær opmærksomme på, at au pair-/ udvekslingsstudentserklæring og stivkrampevaccinen samt eventuelle røntgenbilleder koster penge at få foretaget. Det løber ca. op i 500.- i alt.
søndag den 4. oktober 2009
Interview og ansøgning
Mig og blogging er ligesom leverpostej og remulade, hver for sig fungerer de skide godt, men blander man dem, kan det ske, at det går galt. Det er det dér med at samle sig om at føre alle guldkornene og følelserne ned på skrift, flette det ind i en sammenhæng og endda få det til at lyde godt, det får mig bare til at hænge lidt i bremsen ind i mellem. Nå, back on track;
Siden sidst er der sket meget. I juli måned aftalte vi et interview med en medarbejder fra Explorius, der i denne omgang tog til Aalborg for at mødes med de interesserede fra det mørke Nordjylland. Vi kom ud på Hotel Zleep, og jeg var ikke just veloplagt. Med en svineinfluenzalignende hoste måtte jeg nøjes med at konstruere sætninger, der efter hvert andet ord skulle rumme 3 minutters hostepause. Udover det sure helbred gik interviewet rigtig godt. Medarbejderen, Jakob, var helt med på mine karakterer og min motivation for at vælge USA som mit værtsland.
Det mest spændende bliver formentlig regelskiftet, men spørgsmålet er om det i virkeligheden bliver så svært, når alle ens venner har samme, gældende regler? - Vi får se.
Som det hele skrider frem er jeg gået i krig med min elektroniske ansøgning til udvekslingsåret i USA.
Siden sidst er der sket meget. I juli måned aftalte vi et interview med en medarbejder fra Explorius, der i denne omgang tog til Aalborg for at mødes med de interesserede fra det mørke Nordjylland. Vi kom ud på Hotel Zleep, og jeg var ikke just veloplagt. Med en svineinfluenzalignende hoste måtte jeg nøjes med at konstruere sætninger, der efter hvert andet ord skulle rumme 3 minutters hostepause. Udover det sure helbred gik interviewet rigtig godt. Medarbejderen, Jakob, var helt med på mine karakterer og min motivation for at vælge USA som mit værtsland.
Det mest spændende bliver formentlig regelskiftet, men spørgsmålet er om det i virkeligheden bliver så svært, når alle ens venner har samme, gældende regler? - Vi får se.
Som det hele skrider frem er jeg gået i krig med min elektroniske ansøgning til udvekslingsåret i USA.
søndag den 29. marts 2009
Weekenden d. 25. - 26. april?
En af medarbejderne fra Explorius har kontaktet mig og min far ang. en aftale. De kommer angiveligt forbi Aalborg i weekenden 25. - 26. april. Det er sindssygt spændende. Skridt for skridt kommer man tættere på, og næste sommer er lige om hjørnet.
Er det ikke bare typisk, at ens gode veninde i København holder fødselsdag og at ens kærestes fætter holder fødselsdag i den weekend?
Det er enormt ærgeligt, for begge dele kunne sikkert blive super hyggeligt, men mit år.. mit udvekslingsår i USA, det skal ingen tage fra mig!
Er det ikke bare typisk, at ens gode veninde i København holder fødselsdag og at ens kærestes fætter holder fødselsdag i den weekend?
Det er enormt ærgeligt, for begge dele kunne sikkert blive super hyggeligt, men mit år.. mit udvekslingsår i USA, det skal ingen tage fra mig!
torsdag den 26. februar 2009
Et skridt tættere
Nu har jeg kontaktet Explorius og meldt min interesse, og et dertil interview er nu blevet bestilt. Jeg fik respons allerede dagen efter, og de ville melde tilbage i løbet af et par uger, når de tager op fra Sjælland gennem Fyn og Jylland.
Endnu er der halvandet år til, men at mærke; "Okay, det er ikke bare drøm og overvejelser længere!" er helt fantastisk. Det giver et sug i maven, og da jeg er i så god tid, er sandsynligheden for at komme til ønskeområdet, the Southern, måske tilgengælig!
Hvad der fascinerer mig ved USA generelt, er befolkningen. Det multikulturelle og det brede. At befolkningsgrupperne er så mange, og det er det, jeg så gerne vil opleve.
Interstudies har en meget klar holdning til, at man skulle være åben for en ny kultur, og at jeg burde genoverveje mine grunde til at skulle ud og rejse, hvilket fik mig til at tænke; "Hør nu engang, jeg bruger 50 - 60.000 kroner på denne rejse, som jeg har drømt om, fra jeg var tolv. Dem vil jeg da ikke bare smide efter noget tilfældigt, jeg ikke umiddelbart har noget videre formål med."
Dette var en af årsagerne til, at jeg valgte Explorius i stedet. Jeg bed også meget mærke i, at Explorius' udvekslingsprogram inkluderer en soft-landing camp i New York, og dette (synes jeg) vidner om en omsorgsfuld og grundig holdning til de elever, de sender afsted.
Min far og jeg skal se at have oprettet en konto, hvor mine surt tjente penge skal ind og sidde, til jeg får mit Visa. Min far begyndte faktisk først at tage mine drømme seriøst for et år siden, intet under, for jeg har altid været god til at skifte interesser og forelske mig i ét den ene dag og omvendt den anden dag.
Nå, læsere, hun har været oppe siden 4 for at arbejde, for så at gå i skole, for så at arbejde igen til 19.30.
Jeg vil opdatere bloggen løbende, men det bliver nok ikke voldsomt meget, da der jo trods alt er halvandet år til afrejse :')
Endnu er der halvandet år til, men at mærke; "Okay, det er ikke bare drøm og overvejelser længere!" er helt fantastisk. Det giver et sug i maven, og da jeg er i så god tid, er sandsynligheden for at komme til ønskeområdet, the Southern, måske tilgengælig!
Hvad der fascinerer mig ved USA generelt, er befolkningen. Det multikulturelle og det brede. At befolkningsgrupperne er så mange, og det er det, jeg så gerne vil opleve.
Interstudies har en meget klar holdning til, at man skulle være åben for en ny kultur, og at jeg burde genoverveje mine grunde til at skulle ud og rejse, hvilket fik mig til at tænke; "Hør nu engang, jeg bruger 50 - 60.000 kroner på denne rejse, som jeg har drømt om, fra jeg var tolv. Dem vil jeg da ikke bare smide efter noget tilfældigt, jeg ikke umiddelbart har noget videre formål med."
Dette var en af årsagerne til, at jeg valgte Explorius i stedet. Jeg bed også meget mærke i, at Explorius' udvekslingsprogram inkluderer en soft-landing camp i New York, og dette (synes jeg) vidner om en omsorgsfuld og grundig holdning til de elever, de sender afsted.
Min far og jeg skal se at have oprettet en konto, hvor mine surt tjente penge skal ind og sidde, til jeg får mit Visa. Min far begyndte faktisk først at tage mine drømme seriøst for et år siden, intet under, for jeg har altid været god til at skifte interesser og forelske mig i ét den ene dag og omvendt den anden dag.
Nå, læsere, hun har været oppe siden 4 for at arbejde, for så at gå i skole, for så at arbejde igen til 19.30.
Jeg vil opdatere bloggen løbende, men det bliver nok ikke voldsomt meget, da der jo trods alt er halvandet år til afrejse :')
Abonner på:
Opslag (Atom)